Cartes de voeux pour le Nouvel An juif

De bijzondere voorwerpen Nr.2

Wenskaarten voor het Joods Nieuwjaar

Een organisatie van het Erasmushuis & Begijnhof in samenwerking met de Dienst Monumenten en Landschappen Gemeentebestuur van Anderlecht – Frédéric Leroy

Tijdens de periode dat het Begijnhof gesloten is voor renovatie, zet het Erasmushuis elke maand een bijzonder voorwerp uit de omvangrijke historische, archeologische, volkskunsten religieuze collecties van de gemeentelijke musea in de kijker. Er zijn drie bijzondere voorwerpen te ontdekken: drie prachtige geïllustreerde kaarten die dienen om wensen over te brengen voor het Joods Nieuwjaar.

Cartes de voeux pour le Nouvel An juif

Op 6 september 2021 wordt het Joodse Nieuwjaar of Rosj Hasjana gevierd, waarmee de schepping van de wereld volgens Genesis wordt herdacht. Bij deze gelegenheid zullen bijzondere voorwerpen worden tentoongesteld: drie prachtige wenskaarten geïllustreerd met typisch Joodse thema’s uit het einde van de 19de eeuw. Ze zijn kleine papieren kunstwerkjes die verfijning, perfectie en raffinement uitstralen.
Ze zijn vervaardigd van gesneden papier met reliëf en onderscheiden zich door het feit dat het ‘pop-up’-kaarten zijn

Hoe zijn ze in de collecties van het Erasmushuis beland?

Ze werden in het begin van de jaren 1930 aan de collecties toegevoegd door Daniel Van Damme (1893-1967), de stichter en eerste conservator van de stedelijke musea, die belast was met het verzamelen van documenten en voorwerpen in verband met de locale geschiedenis. Anderlecht had een zeer grote Joodse gemeenschap in die tijd.

Met dank aan

Iris Andouche
Zahava Seewald

Research en tekst