Affiche Heritage days 2024

14>15.09 Open Monumentendagen – Heritage days

Zaterdag 14 en zondag 15 september 2024

Rondleidingen door het Erasmushuis en haar tuinen en door het gerestaureerde en nog kale begijnhof van Anderlecht
Gratis toegang!

Boek uw rondleidingen vanaf september 2024!

Erasmushuis

Begijnhof

HeritageDays2024

Programma > Begijnhof

Kapelaanstraat 8

Rondleiding

Bezoek het gerestaureerde begijnhof nog steeds kaal en ontdek zijn architectuur

NL zaterdag en zondag om 11.30 uur en 14.30 uur
Duur: 30 min

Het begijnhof van Anderlecht is een schitterende erfgoedsite in Brussel en in België. De bewaringstoestand is uitzonderlijk en de afgelopen jaren kwam er een oud gebouw in vakwerk aan het licht dat uit het begin van de 15de eeuw dateert, in de 16de eeuw werd vergroot en uiteindelijk gedeeltelijk bewaard bleef in het hart van nieuwe traditionele constructies in baksteen en witte kalksteen uit het begin van de 18de eeuw. Een gids nodigt u uit om de geschiedenis ervan te ontdekken.
Het nieuwe begijnhofmuseum gaat open in 2025.

Programma > Erasmushuis

De Formanoirstraat 31

Rondleiding Het Erasmushuis en haar filosofische tuin

NL Zaterdag en zondag om 10u30 en 13u30
Duur: 60 min

Dit huis, waar de humanist van Rotterdam verbleef in 1521, is één van de oudste te Brussel (1460-1515). Het herbergt een unieke verzameling Renaissance meubilair, schilderijen (Bosch, Metsys, van der Weyden), gravures (Holbein, Dürer) en een bibliotheek rijk van duizenden oude drukken. De Tuin van geneeskrachtige planten en de Filosofische tuin zijn er om van te genieten en van te leren.

Foto’s begijnhof © Jonathan Ortegat
Foto’s Erasmushuis © Jonathan Sommereyns