Visuel des Nocturnes 2024

02.05.2024 / Nocturnes van de Brusselse musea – Rondleiding en concert

De Nocturnes openen jullie ogen voor de schatten van de Brusselse musea!

Donderdag 02.05.2024
17:00 > 22:00

TICKETS EN RESERVATIE  >> ter plaatse in het museum op dezelfde dag of te koop op www.nocturnes.brussels

Visuel des Nocturnes 2024
Rondleiding
Het gerestaureerde begijnhof
Duur: 30′
18:30 FR
19:00 EN

Het begijnhof van Anderlecht is een schitterende erfgoedsite in Brussel en in België. De bewaringstoestand is uitzonderlijk en de afgelopen jaren kwam er een oud gebouw in vakwerk aan het licht dat uit het begin van de 15de eeuw dateert, in de 16de eeuw werd vergroot en uiteindelijk gedeeltelijk bewaard bleef in het hart van nieuwe traditionele constructies in baksteen en witte kalksteen uit het begin van de 18de eeuw. De fascinerende geschiedenis van de architectuur en de begijnhofbeweging wordt je verteld.

Nocturnes 2024 - Guided tour beguinage
Behind the scenes
Ontdek de gecensureerde boeken van het Erasmushuis
Duur: 20′
18:30 FR
19:00 FR
19:30 FR

Wist je dat? De collectie kostbare werken van het Erasmushuis bevat een groot aantal gecensureerde boeken. Pagina’s uitgescheurd, tekst zwart gemaakt, namen uitgewist… de meeste van deze verminkingen dateren van het einde van de 16de en de 17de eeuw, met andere woorden van na Erasmus’ dood. Erasmus’ controversiële ideeën werden verdacht en zelf ongepast, in de context van het religieuze conflict dat Europa verdeelde. Maar was Erasmus zelf een apostel van de vrijheid van meningsuiting?

Nocturnes - Behind the scenes
Rondleiding
Het Erasmushuis en zijn tuinen
Duur: 20′
18:30 ENG
19:00 ENG
19:30 ENG

Dit huis, waar de humanist van Rotterdam verbleef in 1521, is één van de oudste te Brussel (1460-1515). Het herbergt een unieke verzameling Renaissance meubilair, schilderijen (Bosch, Metsys, van der Weyden), gravures (Holbein, Dürer) en een bibliotheek rijk van duizenden oude drukken. De Tuin van geneeskrachtige planten en de Filosofische tuin zijn er om van te genieten en van te leren.

Nocturnes Visites guidée - Erasmus House and its gardens
Concert – Conservatoire royal de Bruxelles
Happy Birthday Teleman
Geen reservatie nodig voor het concert, alleen een Nocturnes-ticket.
20:00

Ter gelegenheid van de 343e verjaardag van de geboorte van George Philipp Telemann, eerbetoon aan een van de grote barokcomponisten.
Het concert combineert fantasieën voor solofluit uitgevoerd door moderne studenten fluit en enkele kamermuziekstukken uitgevoerd op barokinstrumenten.

Nocturnes 2024 - concer

Beeld: Behang van het Chinees salon van het Hotel d’Hane Steenhuyse, Gent

TICKETS >> ter plaatse in het museum op dezelfde dag of te koop op www.nocturnes.brussels